Zijn zoektermen lukraak? Productfotograaf Limburg - fotoshoot - covid 19?
Productfotograaf Limburg - fotoshoot - covid 19. Lukraak wat zoektermen? Nope. Dit zijn de laatst gebruikte zoektermen waar mijn bedrijf op werd gevonden. Zonder betaalde advertentie welteverstaan.
Vraag jij je als ondernemer ook wel eens af hoe anderen dat doen? Op die eerste pagina van Google terechtkomen? En dan het liefst ook nog zonder betaalde advertentie? Ik heb me dat ooit afgevraagd, maar kwam al heel snel achter het grote geheim. Je kunt me niet zien, maar terwijl ik dit zit te typen moet ik eigenlijk lachen. Het woord "geheim" wekt bij mij een gevoel van humor op. Het is namelijk geen groot geheim. Omdat ik ook geen geheimen heb of wil hebben, deel ik deze graag met jou.
Moeilijke formules heb ik een hekel aan. Zoektermen omarm ik graag. Waar zet je deze zoektermen in? Hoe weet ik welke ik moet gebruiken? Ik heb er even tijd in gestoken, "gegoogled" en voor de rest goed geïmplementeerd in alles wat ik online plaats. Meer als dat is het namelijk niet :).
TIP 1: Alles start met de juiste zoekwoorden, oftewel keywords. "Ja, maar waar kun je die dan vinden?" Stel deze vraag eens aan je familie of vrienden? Wanneer ze iemand als jou zoeken, waar wordt dan op 'gegoogled'? Wanneer zij dat niet voldoende weten kun je ook eens kijken bij Google Trends. In mijn geval zou ik dan Fotograaf Eindhoven moeten gaan gebruiken, maar dat komt nét niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Al zit ik zó op de autosnelweg richting Eindhoven, dat maakt mij niets uit, ik reis graag.
Zelf gebruik ik Google Mijn Bedrijf, welke je heel eenvoudig kunt activeren en je ook echt gebruik van moet maken als je onderneemt. Het vergroot de klantbetrokkenheid. Deze tool verzamelt ook statistieken en stuurt mij per maand een overzicht. Hierin staat bijvoorbeeld dat in de maand maart mijn bedrijf 720 keer is gevonden dankzij Google. Ook vermelden zij de zoektermen die het meest zijn gebruikt, zo weet je waar de klant op zoekt. Wanneer deze zoektermen voor mij relevant zijn maak ik er graag gebruik van.
TIP 2: Hoe maak ik daar gebruik van? Deze woorden verwerk ik in mijn Blogs, dat is één. Daarnaast vul ik aan de achterkant van mijn website de meta-keywords in. Het bedrijf dat mijn website heeft gebouwd zorgt voor de rest. Ik heb totaal geen know-how van techie-taal, oftewel "ich sjnap d'r gein böl van". Dat laat ik lekker over aan de experts. Echter het vullen en plaatsen kan ik wel zelf, vind ik ook geweldig om te doen! Er zijn handleidingen voor zoekmachine optimalisatie te downloaden, dat is heel handig om mee te starten. Wanneer je tijd hebt en je jouw bedrijf nog moet opstarten is dat ook goed te doen om je hierin te verdiepen. Echter wanneer je bedrijf goed loopt heb je wel andere zaken om je tijd aan te besteden. Wat veel ondernemers vergeten is juist om dán ook je vindbaarheid en website up-to-date te houden. En als het goed loopt? Besteed het dan uit. Laat de klant eten uit je hand!
Als je een marketeer nodig hebt met gevoel voor sales, ga dan naar Concept&Co. Simone zorgt ervoor dat men weet dat je er bent, dat kansen niet aan jou voorbijgaan maar je ze kunt grijpen. Niet alleen heb ik haar foto's verzorgd, maar hebben we met enige regelmaat, soms wat minder soms wat meer, goede gesprekken samen. Het gaat dan over ondernemen, maar ook privé zaken. Werk en privé zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niemand die mij wijs maakt dat je het kunt loskoppelen van elkaar. Neem ook een goede website bouwer in de arm, het was mijn beste beslissing bij de start van mijn bedrijf. Sindsdien komen aanvragen vanzelf binnen. Uiteraard komt daar ook vormgeving en uitstraling bij kijken, want gevonden worden is één, maar als je website er niet professioneel uitziet of niet overeenkomt met wat je doet sla je de plank alsnog mis.
Oh ja, vergeet ook niet een goede tekstschrijver in de hand te nemen. Ik weet nog goed dat ik heb zitten klooien en klooien en uiteindelijk sloeg dit nergens op (alles zelf willen doen lukt dus gewoonweg niet). De juiste tekstschrijver vat in een paar woorden samen waar het bij jou om draait. Zonder poespas en heel duidelijk. Inclusief Google zoekwoorden! Hoe duidelijker het is, des te sneller neemt jouw potentiële klant contact met je op. (Overigens worden mijn teksten binnenkort geüpdatet, de "dit ben ik" krijgt een frisse blik). Zoek je nog een tekstschrijver? Ik heb diverse specialisten in mijn netwerk, allen met hun eigen stijl. Ik breng je graag met de voor jou geschikte in contact.
TIP 3: Voorzie je afbeeldingen van een 'zoekterm' bestandsnaam. Wanneer je een foto met je camera maakt heet hij waarschijnlijk DSC_0147.jpg . Waarschijnlijk raad je het al, daar zul je nooit op worden gegoogeld. De foto die je maakt met je telefoon heeft al helemaal een gek bestandsnummer. Hier kunnen we niks mee. Verander dus deze bestandsnaam voordat je hem op je website, social media of Google mijn bedrijf plaatst. In het geval van een tegelzetter uit Sittard-Geleen zou dat zijn: "tegelzetter-sittard-geleen-bedrijfsnaam.jpg" . Voeg er desnoods andere zoektermen aan toe, maar overdrijf het niet. Persoonlijk zou ik er niet meer dan 5 per foto gebruiken.
Natuurlijk is het belangrijk dat de diensten en/of producten die je aanbied van uitstekende kwaliteit zijn. Wanneer dat het geval is, spreekt het zich rond en kom je ook op die manier aan klanten. Deze mensen zullen je natuurlijk eerst googelen, dus het plaatje moet passend zijn. Hoe langer ik ermee bezig ben, des te meer lukt het mij om zzp'ers en bedrijven van de juiste, sfeervolle productfoto's en beelden te voorzien. Het resultaat is dat zij zich professioneel in de markt zetten op een manier die bij hen past. Samen met de keten van ontwerper-webbouwer-tekstschrijver-zoekmachine optimalisatie specialist-marketeer en ikzelf zorgt dit voor succes en verkoop. Het is de investering waard.
Mensen blij maken, gelukkig maken was altijd een randvoorwaarde om mijn werk te doen. Ik voel me dankbaar tot in iedere vezel van mijn lichaam dat mijn business, zelfs in crisistijd, goed draait. Het afgelopen jaar heb ik hard gewerkt aan conceptontwikkeling, de vruchten werpen zich af. Ook de customer experience heeft haar aandacht gekregen, het is bijna af, het laatste drukwerk ligt bij L'Ortye Creatief Vormgevers en drukkerij. Nieuwsgierig hoe ik dat aanpak? Word mijn klant en je komt er vanzelf achter.
P.S. TIP 4.: Nu hoor ik je al hardop denken "Is het écht zo gemakkelijk?" Joew, echt waar. Je moet het wel blijven doen, je kunt niet nu iets plaatsen en er vanuit gaan dat het een jaar lang op de eerste pagina blijft. Zoekwoorden veranderen, mensen zoeken anders en concullega's zijn je op een gegeven moment voor. Structuur aanbrengen in je online marketing is dus een vereiste. Yep, wéér iets wat je als zelfstandig ondernemer op je bord krijgt. Gelukkig heb ik ook daar een mouw aan weten te passen. Namelijk het volgende: Ik leer jou hoe je met je telefoon zelf leuke plaatjes kunt schieten voor de blogs óf je maakt gebruik van mijn onderhouds-abonnement. Voor minimaal drie maanden loopt er een abonnement, waarna jij bekijkt of het door mag lopen of tussentijds even stop zet. Zo kun je ondervinden wat het met jouw zichtbaarheid doet, wat het je gaat opleveren als je jouw bedrijf regelmatig zichtbaar maakt. Mede gebaseerd op neuromarketing maak ik het plaatje bij het praatje. Wat dat mag zijn, vul je zelf in. Kosten? €85,- per maand. Een cursus fotografie met je telefoon kost €99,-.
Doe je voordeel met de tips! Ik hoop dat je er een beetje mee bent geholpen. Laat het me weten als je iemand nodig hebt, vragen hebt of met mij wil werken.
P.s. Schrijf je in voor het virtuele vaknieuws en leer me wat beter kennen, maar volg me vooral ook op Instagram en LinkedIn.