Intuïtie, kennis en wetenschap gecombineerd
[Deze afbeelding is met AI gegenereerd in Adobe Firefly]
Wat als je deze drie termen met elkaar gaat combineren, welke resultaten komen er dan uit? Inmiddels heb ik in 25 jaar een brede vakkennis opgedaan; hoe ouder ik word, des te meer gebruik ik mijn intuïtie; met een wetenschappelijk op psychologie gebaseerde en gevolgde cursus is er een enthousiasme wat niet valt tegen te houden! Hoe dat zit vertel ik hieronder verder.
Menig fotografie student die bij mij een dagje komt meelopen, of een stage volgt, krijgt vanalles over fotografie te horen en zien. Dit kan best overweldigend zijn, toch probeer ik niet te veel tegelijk te vertellen. Echter mijn werktempo ligt hoog, en naast begeleiding mogen mijn werkzaamheden geen vertraging oplopen. Dat werktempo heeft er altijd al ingezeten, tijdens menig vakantiebaantje bij Nedcar of de horeca in de jaren negentig. Tijdens het werk altijd iets kunnen doen is mij met de paplepel ingegeven.
Dat ik beeldtechnisch en beeldvormend snel kan schakelen komt door de jarenlange ervaring. De diversiteit aan opdrachten, locaties en mensen hebben mijn hersenen zodanig getraind dat ik niet lang hoef na te denken over techniek of instelling. Het gaat bijna blindelings. Daardoor kan ik ook bouwen op ingevingen, zeg maar intuïtie of gevoel. Wanneer ik ontspan en mijn gevoel zijn gang laat gaan portretteer ik mensen, producten en bedrijven zoals ze zijn en zoals ze ook graag willen worden gefotografeerd: mooi, sfeervol en authentiek zichzelf.
Wanneer in de zakelijke fotografie wordt gesproken over intuïtie komt het bij sommige mensen nogal 'zweverig' over. Met name bij bepaalde persoonstypes. Nu was ik reeds bekend met verschillende type mensen, uit diverse boeken en uit ervaring, maar wilde ik dit ook graag op een eenvoudige manier kunnen uitleggen zonder 'zweverig' over te komen. Nadat ik de cursus "handjeklap 3.0" bij het Nederlands Conflictinstituut had gevolgd had ik de wetenschappelijke handvaten gekregen waarin dit alles werd toegelicht.
Naast het leren herkennen van diverse verkooptechnieken en het opsporen van misleiding, werden ook verschillende gedragstypen in een overzicht gegeven. Deze gegevens zijn helemaal wetenschappelijk onderbouwd én ook nog eens in begrijpelijke taal uitgelegd. Natuurlijk moet je ermee aan de slag om het geleerde te blijven toepassen, met veel enthousiasme om mezelf steeds verder te ontwikkelen is dat geen probleem. Discipline kan ik mezelf opleggen voor de klant, dus ook voor mezelf.
Uiteraard kan ik je niet gaan vertellen welke gedragstypen er zijn en wat hierbij hoort, daarvoor zul je zelf de cursus moeten volgen (een aanrader!). De kennis die ik nu heb meegekregen zijn een hele mooie aanvulling op mijn ervaring en intuïtie en ben ik gelijk gaan inzetten. De bedrijven waarvoor ik momenteel werkzaam ben hebben hier ook profijt van, we kunnen namelijk nóg beter uitdiepen wat voor een type klant zij hebben en daar met aangepast beeld nóg beter op inspelen.
Voorbeeld: jij hebt een dienst waarvoor je bepaalde type mensen wil aantrekken. De combinatie tekst en beeld is hierbij noodzakelijk, echter beeld is voor 75% bepalend of je de juiste persoon ermee aanspreekt. D.m.v. de kennis kan ik veel dieper uitzoeken wat dit voor een persoon is, wat zijn/haar kwaliteiten zijn, wat je hier wel of juist niet bij moet doen en hoe je dit met beeld kunt genereren. Daarbij komt ook nog eens dat ik beter in de gaten heb wat de opdrachtgever, de CEO/eigenaar/directeur voor een persoonstype is en wat voor een beeld aansluit bij het bedrijf. Deze combinaitie wordt ingezet naast mijn positieve energie en intuïtie.
"Zomaar even een foto maken" komt bij mij niet voor, er zit áltijd een diepere betekenis achter. Hier zijn ook mijn prijzen op gebaseerd. Mijn klanten maken hier graag gebruik van en vinden het dat ook waard. Wie dat onder andere zijn lees je op de pagina VOOR WIE , al wordt ik veelvuldig verrast met nieuwe aanvragen en opdrachten.