Ontwikkelen, richting en duurzame marketing
Geen enkele ondernemer zal het ontgaan: het ontwikkelproces wat maar blijft doorgaan. Opstarten, bijsturen, schrappen, toevoegen, alles om een gezonde bedrijfsvoering te hebben en houden. De werkprocessen werken goed, zijn op elkaar afgestemd en efficiënt ingericht. In het geval van medewerkers kunnen zij de verantwoordelijkheid nemen, zelfstandig handelen, meebewegen met de veranderende omgeving en markt. Bovendien werken ze goed samen.
Maar ook als zzp'er blijf je ontwikkelen, doe je dat niet dan zal je bedrijf op een gegeven moment niet meer levensvatbaar zijn. Die ontwikkeling houdt in dat je constant keuzes moet maken. Deze keuzes bepalen namelijk jouw duurzame succes. Welke opdracht neem je aan, welke niet? Met wie werk je samen en met wie niet? Wie kun je vertrouwen? Allemaal keuzes die je (meestal) in je eentje maakt. Dit houdt in dat je mensen ontmoet, maar ook afscheid neemt van mensen. En dat is nooit leuk, maar het brengt je verder. Het draagt bij aan jouw duurzame ondernemerschap.
De afgelopen maanden liep ik rond met ondernemersvragen: welke richting wil ik op? Wil ik personeel aannemen? Ga ik uitbreiden? Dat heb ik allemaal geprobeerd en ervaren en heb zeer duidelijke antwoorden gekregen.
- Ik ga niet uitbreiden
- Er komt geen personeel
- De vernieuwde richting is duidelijk!
Geen uitbreiding
Ik hanteer een bepaalde 'minimale' kwaliteitseis aan mijn foto's en leg er mijn eigen ongekunstelde flair in. Die kan niemand anders van mij overnemen en invullen, bovendien heb ik maar 24 uur in een etmaal waarin ik zelfzorg en samenzijn met mijn familie en vrienden ook hoog hou. Nóg meer opdrachten aannemen brengt dit in het gedrang. Bovendien kan ik dan niet de aandacht en energie in een opdracht stoppen die het wel nodig heeft.
Geen personeel
Het hebben van personeel brengt een 'ophokplicht' en financiële verantwoordelijkheid met zich mee. Bovendien zijn werknemers niet op díe manier toegewijd aan mijn fotografie als dat ik dat ben. En ja, daar zijn tools en coaches voor, maar die tijd, moeite en geld spendeer ik liever aan professionele apparatuur en persoonlijke ontwikkeling. Dit in de vorm van vakkennis, AI-workshops, neuromarketing en hersentraining. Hiermee creëer ik een duurzame ontwikkeling voor mijn bedrijf, mijn klanten, mijzelf en de mensen om mij heen.
Hernieuwde (duidelijke) richting
Hoewel ik al langer samenwerk met marketing specialisten en dit ook aanbied waar nodig, was dit niet duidelijk te zien of te vinden. Daar is verandering in gebracht! Inmiddels weet ik met welke specialisten ik graag samenwerk, niet alleen omdat ze hun werk goed uitvoeren, ook om de persoon die ze zijn. Betrouwbaar, oprecht en open-minded.
Full Marketing is steeds meer een verlengde van mijn diensten. Het begint met een product of idee, daar worden foto's van gemaakt en dan? Loopt het vanzelf? Nee natuurlijk niet. Ben jij een marketing specialist die dit naast zijn bedrijf ook wel kan doen? Hoewel we soms denken dat we alles kunnen, steekt het toch anders in elkaar. Dan ga je op zoek naar een specialist maar zie je door de bomen het bos niet meer. Is dat bureau uit Amsterdam niet beter dan een specialist uit Limburg, jouw eigen omgeving? Wij bewijzen van niet. Samen kennen wij 'het online bos' van voor tot achter en helpen wij jou verder met een resultaatgerichte aanpak.
Met onze bedrijfseconomische aanpak kijken we verder dan alleen de cijfers. Wij helpen je strategische keuzes te maken die bijdragen aan duurzame groei, van procesoptimalisatie en pricingstrategieën tot het vergroten van marges. Onze betrokkenheid stopt niet bij de oplevering van een opdracht. We denken actief mee en blijven alert op kansen die jou verder kunnen brengen. Wij geloven in duurzame samenwerkingen, gebaseerd op eerlijkheid, wederzijds respect en vertrouwen. Samen bouwen we aan een sterke verbinding met jouw klanten.