Productfoto's in een zodanige sfeer neerzetten dat dit leidt tot een betere verkoop? Daar gaat het om. Natuurlijk moet het product goed zichtbaar zijn, in zijn originele kleur en tot in alle details. Echter zit er meestal in deze foto's geen sfeer. De kijker moet een sterke verbeeldingskracht hebben om te kunnen bepalen hoe dit bij hem of haar uit gaat zien. Eenmaal gefotografeerd in het gebruik, voorzien van mooi licht en cameratechnieken roept een gevoel op. De combinatie van de juiste textuur, structuur, kleurweergave en sfeer fotografeer ik voor diverse bedrijven en sectoren.
Wanneer de interesse is gewekt gaat men de specificaties eens goed bekijken of dit het product is wat ze daadwerkelijk zoeken. Wanneer dit niet goed in beeld is gebracht verwacht men van het product ook een slechte kwaliteit. Raar maar waar. Ik vergelijk het altijd met mijn eigen kijk, wat wil ik zien als ik interesse zou hebben in dit product? Ook fotografeer ik het naar eigen inzicht, zoals ik denk dat het mooi is. Het is heel fijn als ik carte blanche krijg, maar ook zeker comfortabel als van te voren richtlijnen worden meegegeven.
Diverse producten komen aan mijn lens voorbij, heel soms in de studio, echter heel vaak zoek ik een geschikte locatie als deze niet aanwezig is. Bepaalde producten vergen het ook om op locatie te worden gefotografeerd. Vaak zijn dit hele dagen en neem ik mijn mobiele studio apparatuur mee, zodat ik altijd de regie heb over het licht.
De productfoto's variëren sterk. Zo heb ik aan het begin van vorig jaar kunstwerken gefotografeerd, maar fotografeer ik ook vlees en menu's voor de foodsector. Daarnaast heb ik vele mooie producten van Lenco B.V. gefotografeerd. Prachtige platenspelers en diverse radio's, boomboxen en ander electronisch spul. Soms wel een hele uitdaging, maar daar hou ik van. De producten van Bardolino zijn onlangs gefotografeer voor de webshop. Overeenkomstig met de overige foto's, lekker fris met een witte achtergrond in de juiste kwaliteit.
Waar het nodig is werk ik samen met assistenten, stylisten etc. Het teamwork levert een mooi totaalplaatje op en scheelt in tijd. Dankzij de stylisten kan ik me blijven focussen op de fotografie, want er komt best wat kijken bij de juiste productfoto. Ook ik ben een mens die heel soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarnaast ben ik niet gauw tevreden, terwijl het wel goed is. Een team wat je op dat moment ervan overtuigt dat het wél goed is werkt lekker door. Het is een raar trekje van me, altijd streven naar het beste. Gelukkig vormt het geen belemmering, het remt slechts af en toe de productiviteit.
Hieronder deel ik enkele foto's waarvan ik vind dat ze zeker zijn geslaagd. Hierbij besef ik dat iedereen zijn eigen smaak heeft en dat is prima.