Mijn blogs. Een kijkje achter de schermen, nieuws of andere informatie. Veel leesplezier!

nb: Het is een hele eer als je mijn foto's en teksten waardeert en eventueel deelt. Breng me wel even op de hoogte. Foto's zonder toestemming gebruiken is schending van het auteursrecht. Teksten kopiëren zonder voorafgaande toestemming is plagiaat. Bij overtreding ontvang je de factuur zoals deze op dat moment rechtsgeldig is. Een simpel telefoontje of email bericht kan alles voorkomen.

7 redenen waarom je wil stoppen met stockfoto's. En de voordelen.

Stockfoto's, wie kent ze niet? De altijd über blije gezichten en knappe koppies met hun gebruinde huid en stralend witte tanden. Iedereen die online bezig is heeft er wel eens gebruik van gemaakt, dat perfecte plaatje, Iedereen herkent het daardoor ook heel gemakkelijk. Is dat wat je wil?

Is het jou wel eens overkomen? Dat je even vlug een fotootje van het internet plukt en deze afbeelding in je blog verwerkt? Dat je vervolgens een factuur krijgt van de maker, mét daar bovenop een boete en je even totaal verbijsterd naar het scherm staart? Want dit was absoluut niet jouw intentie ... Je bent niet de enige, sommige fotografen hebben hier hun verdienmodel aan gekoppeld. Je kunt het heel eenvoudig voorkomen: koop een stockfoto met het recht om deze te gebruiken, maak zelf een foto of zorg voor een eigen persoonlijke beeldbank met werk waar jij alleen het recht op hebt.

Het gebruik van stockfoto's kent zijn voordelen. Ze zijn lekker goedkoop en je kunt ze overal rechtenvrij voor inzetten. Bovendien hoef je geen toestemmingsverklaringen te bewaren van de mensen die op de foto staan. Stel ze gaan weg bij het bedrijf en ze staan op die ene beeldbepalende foto moet je ook weer nieuwe laten maken. Kijk, ík heb er geen problemen mee, zo hou je mij aan het werk, maar ik begrijp wel de frustratie.

Toch zet ik even op een rijtje waarom je ze juist niet moet inzetten:

  1. Stockfoto's zijn akelig gelikt. Of het aan Amerika ligt of aan de selectieprocedure van de stocksites, ik weet het niet, maar een stockfoto ziet er altijd zo perfect uit ... Dat kan toch niet uit het echte leven zijn gegrepen? Ziet jouw bedrijf er ook zo perfect uit? Zie jij er zo gelikt uit? Ik niet, gelukkig. Ik ben mezelf, authentiek, zoals mij is er geen ander. En dat geldt ook voor jou.
  2. Met stockfoto's onderscheid je jouw bedrijf niet van de rest. Je laat niet zien wie jij bent en waar je voor staat. Organisaties waar ik mee werk doen hun best om onderscheidend bezig te zijn, het zou dan heel vreemd zijn als zij ineens foto's of afbeeldingen gebruiken die iedereen gebruikt, toch?
  3. Stockfoto's bezorgen je een slechte reputatie. Veel stockfoto's benadrukken een bepaald beeld, vergroten het uit. Dit kan handig zijn, want de kijker ziet gelijk wat er wordt bedoeld. Maar geeft het weer wat jij wil zeggen of wil verkopen? Stél je verkoopt een platenspeler, dan zet je deze toch zeker op de foto en niet een plaatje met een platenspeler die je van een stocksite hebt geplukt? De klant heeft er recht op om te weten wat hij zoekt en eventueel koopt. Daarnaast kan dit aangeven dat jij niet bereid bent te investeren in jouw merk, wat wellicht wel het geval is. Waarom zou de klant dan in jou investeren? Of ligt je bedrijf zodanig in de markt dat je een monopoliepositie hebt? De meeste mensen/bedrijven niet.
  4. Laat je klanten zien. Jouw potentiële klant wil zich kunnen identificeren, zich thuis voelen bij jouw merk. Wanneer daar die gelikte mensen, genoemd bij de eerste alinea op staan, haken ze al snel af. Men voelt zich er niet bij thuis, want het is niet zoals zij zijn. Vertrouwen van mensen moet je zien te winnen, dan doen ze zaken met jou. Dit vertrouwen kun je winnen door middel van een goed onderscheidend verhaal te vertellen, jouw verhaal, in woord en beeld. Met een afbeelding erbij onthouden mensen informatie beter en wordt het gemiddeld veertig keer vaker via social media gedeeld. Meer bereik!
  5. Stockfoto's stoten lezers af. De foto met het "kijk ons eens duurzaam zijn"plantje in hun handen, of met het rode poppetje wat iets wil uitbeelden, eerlijk gezegd, ik kan ze niet meer zien. Voor mijn klanten probeer ik altijd nieuw en onderscheidend materiaal te maken, out of the box te denken en op die manier iets te creeëren wat nog niemand heeft. En al zou ik die foto nog een keer met iemand anders willen maken lukt dat nooit twee keer hetzelfde. Stop ook eens met die staafdiagrammen en het model dat een pijl op een bord tekent, niemand die voor dit plaatje stopt met scrollen. Verzin eens wat anders, wees uniek.
  6. Eigen beeldmateriaal verhoogd de conversie op je website. Stel je voor, je googled een fotograaf, komt bij mij terecht en vervolgens zie je een overzicht met allemaal perfecte plaatjes. Dat is niet mijn stijl, dat is niet waarmee ik me onderscheid. Je blijft niet lang hangen, want je prikt er snel doorheen en tjoeps weg ben je. Je vraagt je af "is dit bedrijf wel echt?". Een gemiste kans. Met het bewust kiezen van afbeeldingen kun je je conversie-cijfers flink verhogen. In het geval van mijn website: Mensen worden nieuwsgierig, de interesse is gewekt, wie is zij en wat doet ze? Spreekt me dat aan? Oh, ik kijk nog even verder naar wat ze te heeft te bieden, lees een blog. En hoppa, daar heb je jouw potentiële klant al een paar minuten langer op je website waardoor deze door Google hoger wordt geïndexeerd. Investeer daarom in hoogwaardig beeldmateriaal en plaats niet lukraak stockfoto’s, omdat er ‘ook nog een plaatje bij moet’.
  7. Als laatste tip: gebruik niet die ene foto waarbij mensen gekleed in kostuum elkaar de hand schudden. Hij laat in één keer zien wat er wordt bedoeld, het sluiten van een deal. Alleen is deze zooooo afgezaagd. Is dat écht wat je wil? Is dat écht wie jij bent?

Dus geen stockfoto's gebruiken? Wanneer je nog steeds twijfelt geef ik je het volgende advies: Laat eigen foto's maken voor de belangrijke pagina's van je website, het drukwerk, in campagnes en voor de beeldbepalende (omslag)foto's op social media en je nieuwsbrief. De stockfoto's (of eigen gemaakte foto's) zet je dan in bij bepaalde social media berichten en blogs. 

Bij het event van Brandtastic, 22 en 23 april 2021, krijg je onder andere van mij geleerd hoe jij zelf, met je telefoon of camera, die aanvullende beelden kunt maken, zodat je online uitstraling een eenheid én die eigenheid krijgt en behoudt.

Je kunt ook alvast zelf aan de slag! Weet je echter niet hoe en waar je moet beginnen? Wij, het team van Brandtastic, hebben een handleiding gemaakt hoe jij stap voor stap sprankelende social-media content kunt maken. Je bestelt hem voor veel minder dan de prijs van een stockfoto - klik HIER. -

Heb je na het lezen van deze blog gelijk de energie om een eigen beeldbank te willen hebben met authentieke foto's? Stuur me dan een E-MAIL, naast mijn voordelige pakketten lever ik ook maatwerk.

Be my guest!

<< terug naar alle blogberichten